برنامه ی رایگان نظارت بر مقدار قند موجود درمحصولات غذایی

4 ژانویه 2016- بهداشت عمومی انگلستان(PHE) در حال تشویق والدین برای ثبت نام در یک برنامه ی نرم افزاری رایگان است که به کاربران محتوای قند مواد غذایی و نوشیدنیها را نشان می دهد.

PHE، یک نهاد اجرایی از وزارت بهداشت انگلیس است ، که یک برنامه ی نرم افزاری تلفن همراه بنام "شکر هوشمند" را به عنوان بخشی از کمپین جدید بهداشتی" Change4Life" راه اندازی کرده است.

این کمپین بمنظور مقابله با افزایش تعداد کودکان دارای اضافه وزن، که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها را افزایش می دهد، برگزار شده است.

به گزارش  PHE، یک کودک متوسط ​​ چهار تا 10 ساله ، 22 کیلوگرمشکر در هر سال مصرف می کند، که برابر با حدود 5500 حبه قند و تقریبا هم وزن یک ​​کودک متوسط پنج ساله است.

برنامه ی "شکر هوشمند" اجازه می دهد تا کاربران با اسکن بارکد 75000 محصول در انگلیس از مقدار قند موجود در آنها آگاه شوند. این برنامه می تواند مقدار قند موجود در هر محصول را بر حسب گرم یا معادل آن به حبه قند نشان دهد.

به گزارشPHE یک آب میوه ی 200 میلی لیتریشامل بیش از پنج حبه قند است.  یک نوار شکلاتی(شکلات بار) 43  گرمیشامل شش حبه و یک قوطی نوشابه شامل نه حبه قند می باشد.حداکثر میزان توصیه شده قند در روز برای کودکان 4 تا 6 ساله پنج حبه ، برای کودکان هفت تا 10 ساله ، شش حبه و برای کودکان بیش از 11 سال و بالاتر هفت حبه قند است.

در کنار تلاش برای کاهش وزن کودکان از طریق این برنامه، PHE همچنین اعلام کرد: وجود بیش از حد قند در رژیم غذایی می تواند به پوسیدگی دندان که شایع ترین دلیل مراجعه ی کودکان 5 تا 9 ساله به بیمارستان است، منجر شود.

دکترTedstone، متخصص ارشد تغذیه درPHE، می گوید: کودکانی که بیش از حد قند مصرف می کنند(سه برابر حداکثر مقدارتوصیه شده) به پوسیدگی دردناک دندان ، افزایش وزن و چاقی  مبتلا می شوند که سلامت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا احتمال آزار و اذیت آنها در مدرسه افزایش می یابد، اعتماد به نفس این کودکان کم می شود و ممکن است تمایل خود را به رفتن به مدرسه از دست بدهند .

Tedstoneمی افزاید: من به شدت والدین را به جایگزینی نوشیدنی های قندی در رژیم غذایی کودکانشان با نوشیدنیهای کم شیرین یا شیر کم چرب و یا آب که می توانند گزینه های واقعا عالی باشند، تشویق می کنم.

منبع:



http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/public-health-england-releases-free-app-to-help-parents-monitor-sugar-in-products-97367406.html